top of page

VISIE

Girls in Nature

"IT doesn't matter", zo stelde Nicholas Carr in een artikel in 2003. Hiermee doelde hij op zijn overtuiging dat het niet mogelijk is om als organisatie strategisch voorsprong op concurrenten te creëren door veel te investeren in innovatieve IT-toepassingen. Dit omdat de concurrentie binnen no time over dezelfe technologie beschikt.

 

Carr kreeg in eerste instantie veel bijval. NIet altijd op basis van de juiste argumenten. Veel mensen interpreteerden zijn uitspraak als een oproep om helemaal niet meer in IT te investeren.

 

Inmiddels lijkt het haast ondenkbaar dat een organisatie niet investeert in innovatieve IT. Ook een onderwijsinstelling. Onze hele samenleving raakt meer en meer doordrenkt van IT en de ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op. 

Alleen al daarom is brede inzet van IT in het onderwijs een must. Om leerlingen en studenten voor te bereiden op hun toekomst moeten zij leren welke technologische ontwikkelingen gaande zijn, welke mogelijkheden deze bieden en moeten zij er mee leren omgaan. Het onderwijs speelt een cruciale rol als het erom gaat leerlingen en studenten IT-vaardig en mediawijs te maken. En dus moet er worden geïnvesteerd in de aanschaf van allerlei hard- en software. 

Een andere reden voor een onderwijsinstelling om te investeren in IT is dat er diverse toepassingen zijn die een essentiële bijdrage kunnen leveren aan het onderwijs. Denk aan elektronische leeromgeving om meer maatwerk te kunnen leveren, learning analytics om meer zicht te krijgen op hoe leerlingen/studenten leren en artificial intelligence om adaptieve leeromgevingen vorm te kunnen geven. 

Dit alles uiteraard in aanvulling op niet digitale middelen (blended learning) en leerkrachten/docenten die uiteindelijk echt het verschil maken.

Om ervoor te zorgen dat investeringen in IT daadwerkelijk renderen dienen de investeringen te zijn gebaseerd op een samenhangende en gedragen visie. Daarnaast dient geïnvesteerd te worden in de IT-vaardigheden van leerkrachten. Zij moeten niet alleen weten hoe een digibord werkt maar ook weten hoe zij IT zo kunnen inzetten dat daarmee het leerrendement ook daadwerkelijk verhoogd wordt.

   

Onderwijs zonder inzet van IT is in de huidige tijd ondenkbaar. Om ervoor te zorgen dat IT ook daadwerkelijk iets bijdraagt dienen de investeringen gebaseerd te zijn op een samenhangende en gedragen visie en dient  bovendien te worden geïnvesteerd in de IT-vaardigheden van medewerkers.

bottom of page