IT does matter
- Bert van de Bovenkamp

- Sep 13, 2019
- 2 min read
Onze zoon is na de zomervakantie op het Koningin Wilhelmina College in Culemborg begonnen met Agora-onderwijs. Best wel spannend. Maar als je telkens roept dat het traditionele klassikale onderwijs voor veel leerlingen geestdodend is kun je moeilijk "nee" zeggen als je zoon aangeeft dat hij denkt dat Agora het beste bij hem past. Het zegt al heel wat dat hij er zelf zo over nadenkt.
Bij Agora-onderwijs hoort dat ouders een actieve rol spelen in de school. De driehoek leerling-coaches-ouders wordt vanaf dag 1 grondig neergezet. Wij kregen als ouders dan ook al voordat het schooljaar begon de uitnodiging om een inspiratiesessie te organiseren. Aangezien dit mij een leuke uitdaging leek en ik als nieuwbakken ZZP'er nog aan het opstarten ben, heb ik mij direct opgegeven.
Afgelopen vrijdag was het dan zover. Ǹa een korte pitch voor de hele groep van ca. 100 leerlingen had ik 14 leerlingen weten te interesseren voor mijn verhaal. Een prima score hoorde ik achteraf van de coaches (de term docenten is "not done" bij Agora).
Relevante IT-ontwikkelingen
Als titel voor de sessie had ik gekozen voor "IT does matter". Dit als knipoog naar het beruchte artikel van Nicholas Carr in 2003 in Harvard Business Review. Tijdens de presentatie heb ik een beeld geschetst van de IT-ontwikkelingen zoals die plaatsvinden en -vonden in de wereld. Denk hierbij aan social media, the internet of things, augmented reality, virtual reality, big data en business intelligence, artifical intelligence en robotica.
Invloed op de arbeidsmarkt
Enerzijds heb ik voor dit onderwerp gekozen om de leerlingen onderwerpen aan te dragen waarmee zij tijdens hun "challenges" aan de slag kunnen. Maar het ging me er vooral om de discussie met ze aan te gaan over de invloed van deze nieuwe technologieën op de arbeidsmarkt. Een gesprek te voeren over welke beroepen op de nominatie staan te verdwijnen en met welke nieuwe beroepen straks geld te verdienen is.
Het werd een levendige discussie waarbij de leerlingen verrassend snel schakelden. Ze wisten bij iedere filmpje wat ik liet zien niet alleen te benoemen welke beroepen op de nominatie staan te verdwijnen (bijvoorbeeld taxi-chaffeur, piloot, treinmachinist, logistiek medewerker, metselaar, automonteur). Ze zagen in veel gevallen ook waar de kansen liggen (design en engineering). En ze waren er allemaal van overtuigd dat IT ertoe doet en van invloed gaat zijn op datgene waarmee zij over een paar jaar hun boterham kunnen verdienen. Missie geslaagd!
Beroepenzoeker
Voor de zekerheid heb ik ze toch ook nog de link gegeven naar de beroepenzoeker van jobpersonality (jobpersonality.com). Leerlingen/studenten kunnen daar niet alleen kijken welk beroep bij het past. Ook wordt aangegeven wat de kans is dat een beroep in de nabije toekomst verdwijnt onder invloed van met name robotica.
Wellicht ook interessant voor jou om eens naar te kijken. En mocht je geïnteresseerd zijn in de presentatie, neem dan gerust contact op.












Comments